4 lipca 2017

Nasze projekty

2018

PROJEKT PNWM W SŁUBICACH 2018

  • Nasz kolejny projekt CKZiU „EKONOMIK” z uczniami niemieckiej szkoły Kufmännische Lehranstalten  Bremerhaven odbył się ponownie w Słubicach, w terminie 30.09. – 05.10.2018 roku. Projekt został zorganizowany ze środków Polsko-Niemieckiej Wymiany Młodzieży przez p. Annę Białostocką i p. Annę Ksepko.
    W programie znalazło się mnóstwo atrakcji, które miały na celu przede wszystkim integrację młodzieży, polepszenie znajomości języka niemieckiego i angielskiego, poszerzenie wiedzy na temat kultury obu krajów oraz poznanie walorów turystycznych Berlina i Poznania. Plan działań był bardzo napięty.
  • Podczas projektu uczniowie zagrali w mieszanych grupach w miejskie podchody (Stadt-Relay), wykonując konkretne zadania po obu stronach mostu – w Słubicach i we Frankfurcie. Mieli okazję spędzić cały dzień w Berlinie w przededniu święta, którym jest niewątpliwie Dzień Jedności Niemiec.  Grupa zwiedziła najważniejsze obiekty turystyczne stolicy. Natomiast 03. października wybraliśmy się do stolicy Wielkopolski, czyli Poznania.  Uczniowie mieli okazję skorzystać z oferty parku linowego PyrlandPark, brać udział w warsztatowych zajęciach pieczenia rogali marcińskich w Muzeum Rogalowym, przejechać się tramwajem i zakupić pamiątki na starówce. Emocji było tego dnia sporo. Tradycyjnie młodzież malowała też na słubickim placu oraz moście hasła o równości, integracji i pozytywnych wrażeniach z wymiany. Projekt znowu okazał się sukcesem, chociaż pracy było przy nim bardzo dużo. Już dziś zgłaszają się chętni na przyszły rok!

Fotorelacja

2017

PROJEKT PNWM ZE SZKOŁĄ KLA BREMERHAVEN  W SŁUBICACH!!! 

  • W terminie 08. – 13. października 2017 roku w Słubicach odbył się nasz projekt, realizowany w ramach Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży. Udział w wymianie brali uczniowie z dwóch szkół: Zespół Szkół Ekonomicznych w Zielonej Górze oraz Kufmännische Lehranstalten Bremerhaven. Celem spotkania było nawiązanie współpracy, integracja młodzieży, wsparcie rozwoju sportu i rekreacji, poznanie atrakcji turystycznych Berlina oraz wsparcie nauki języka niemieckiego. Uczniowie mieli okazję spróbować swoich sił we wspólnym przygotowywaniu śniadań i kolacji, wspinali się w parku linowym w Bad Saarow, zwiedzili Berlin, grali w podchody miejskie po obu stronach granicy, zwiedzili Muzeum Viadrina Gedenk-und Dokumentationsstätte „Opfer politischer Gewaltherrschaft” (centrum pamięci o ofiarach tyranii politycznej) we Frankfurcie nad Odrą i przede wszystkim nawiązali przyjaźnie. To był piękny czas, spędzony we wspaniałej atmosferze, wzbogacony atrakcjami programu wymiany. Za rok powtórzymy ją na pewno!   A oto kilka komentarzy naszych Uczestników:
  • Martyna,(4gl)
    Mocne strony projektu to przede wszystkim możliwość poznawania nowych ludzi, pokonania bariery językowej, osłuchanie się z językiem, integracja nie tylko z Niemcami, ale również z osobami, które widzimy na co dzień w szkole. Nawiązywanie nowych znajomości to jeden z priorytetów ludzi w naszym wieku, a taki projekt daje wiele możliwości tego typu. Jest to swego rodzaju test samodzielności. Dlaczego warto polecić ten projekt innym? Wiedza zdobyta poprzez zabawę zostaje w nas na dłużej, jest to wspaniałe doświadczenie i idealna forma odpoczynku od codzienności i rutyny.
  • Maciej,(3gl)
    Nie spodziewałem się, że wycieczka szkolna może być taka super. Poznałem naprawdę wiele super osób i nauczyłem się współpracy przede wszystkim jak trzeba było śniadanie zrobić. Niemcy też byli w porządku, bo z niektórymi osobami utrzymuje kontakt do dzisiaj. Bardzo chciałbym pochwalić nasze panie Anie które zorganizowały ciekawe zajęcia integracyjne. Szczególnie w poniedziałek, jak chodziliśmy po Słubicach/Frankfurcie. Moim zdaniem jest to najlepszy sposób nauki, bo wspomnienia z wycieczki zostają na dłużej. Chciałbym również podziękować każdemu z osobna, bo jesteście naprawdę świetną ekipą i nie wyobrażam sobie następnej wycieczki bez was!
    NAJLEPSZA WYCIECZKA W CAŁYM MOIM ŻYCIU!
  • Kinga,(2el)
    Mocnymi stronami tego projektu był brak napiętego planu, przez co mogliśmy bezstresowo spędzać czas z Niemcami oraz w towarzystwie znajomych ze szkoły. Mogliśmy również spróbować naszych sił w porozumiewaniu się z ludźmi z innymi przyzwyczajeniami, kulturą oraz przede wszystkim językiem. Na tego typu wyjazdach można nauczyć się odpowiedzialności i samodzielności. Warto pojechać na wymianę, chociażby dlatego, żeby sprawdzić swoje możliwości oraz przekonać się, że wiedza praktyczna zostaje w nas na dłużej niż często nudna szkolna teoria. Dlatego z całego serca polecam pojechać i spróbować!

Fotorelacja

 

Dnia 21.11.2017 r. klasa 1 ch uczestniczyła w projekcie z zaprzyjaźnioną szkołą z Cottbus. Spotkanie rozpoczęło się przygotowanym samodzielnie przez młodzież polską śniadaniem ok. godz. 9:30 po przyjeździe grupy niemieckiej do Zielonej Góry. Po smacznym posiłku wszyscy brali udział w zdjęciach integracyjnych poprowadzonych przez P. Anię. Punktem kolejnym spotkania były zajęcia manualne, które polegały na przygotowaniu ozdoby świątecznej. Najlepsze prace zostały wyróżnione. Następnym wspólnym posiłkiem był obiad. Po obiedzie uczniowie wymienili się adresami e-mailowymi i wspólnie zaśpiewali utwory polskie, niemieckie i angielskie w wersji karaoke. Po udanej zabawie uczniowie z Niemiec musieli wracać do domu. Klasa 1ch z przykrością pożegnała znajomych z Cottbus i czeka na kolejne spotkanie w maju. W tym samym dniu zajęcia projektowe miała polsko-niemiecka grupa uczniów o profilu logistycznym, którzy również nawiązali liczne kontakty ze swoimi rówieśnikami z Cottbus.

W dniach 19.11- 08.12 .2017 r. uczniowie naszej szkoły przebywali na 3-tygodniowych praktykach zawodowych w niemieckim mieście Paderborn. Przez pierwszy tydzień nasi praktykanci uczestniczyli w kursie języka niemieckiego razem z grupą z Radomia.  W następnych dwóch tygodniach wyjazdu uczniowie odbywali praktyki w niemieckich firmach min: w firmie Hartmann, Finke , Riemekehof, Autohaus i Urzędzie Pracy. Każdy z piątki uczniów  był podczas swojej praktyki pod opieką uczennic z zaprzyjaźnionej szkoły Berufskolleg Schloss Neuhaus. Bardzo ułatwiło to pracę naszym uczniom oraz odnalezienie się w nowej rzeczywistości. W ciągu całego wyjazdu uczniowie mieli również możliwość zwiedzenia takich miejsc jak : Magazyn Volkswagena z oryginalnymi częściami oraz Jarmark Bożonarodzeniowy w Kassel, Muzeum Heinza Nixdorfa w Paderborn oraz odbyli pieszą wędrówkę w pobliskie skałki do pomniku Herkulesa.
Wszyscy uczestnicy wyjazdu wrócili pełni nowej energii, zmotywowani do dalszej nauki i rozwijania umiejętności językowych.
Projekt został zrealizowany przy wsparciu PNWM. Dziękujemy

Dnia 11 marca spotkaliśmy się po raz pierwszy z uczennicami z Paderborn, które przyjechały do nas z rewizytą. Nasze pierwsze spotkanie  odbyło się w pizzerii Da Grasso. Przyjechały do nas: Nadine, Lisa, Ricarda, Michelle, Marlen oraz Leonie. Towarzyszyły im Ursula Olschewski oraz Bettina Kluener. Dwa pierwsze dni spędziły w szkole ucząc się języka polskiego . Poznawały też rynek pracy oraz sposób funkcjonowania firm w Polsce.
We wtorek uczestniczyliśmy  w seansie filmowy „Nasz Wszechświat” w Planetarium. W środę zwiedziliśmy nasze piękne miasto, podążając śladami nie tylko Bachusików, ale  odkrywając zakamarki historii ( wizyta u zegarmistrza) . Zwiedziliśmy również Muzeum Ziemi Lubuskiej, gdzie oczywiście największe wrażenie wywarła sala tortur.
Na  weekend wyjechaliśmy do Wrocławia. Wspólnie, utrwalając więzi niemiecko-polskie, zwiedzaliśmy kluczowe miejsca miasta Wrocławia, które są fundamentem kultury polskiej. Widoki z najwyższego budynku w Polsce – Sky Tower oraz wizyta na Uniwersytecie Wrocławskim wywarły na nas wrażenie. Miło spędziliśmy czas.
Od czwartku dziewczyny rozpoczęły  praktyki w 5 różnych placówkach: Urząd Marszałkowski, Urząd Miasta, TECHBUD, Biuro Informacji Turystycznej oraz w firmie FRANCEPOL. Współpraca w naszych zielonogórskich firmach miała duży wpływ na bardzo dobry  przebieg całego projektu.
Wspólnie byliśmy na zajęciach sportowych w kręgielni  Magma.   Dogadywaliśmy  się w językach obcych,co świadczy o  wysokim poziomie kształcenia w naszej szkole. Po grze wręczyliśmy tort oraz drobne upominki  Lisa -Marie,co bardzo zaskoczyło jubilatkę, wspomniała, że to najlepsze urodziny w jej życiu.
Na ostatni weekend przed wyjazdem  udaliśmy się do Skansenu w Ochli na zwiedzanie i   ognisko.W poniedziałek urządziliśmy  w szkole wspólne gotowanie oraz degustację przygotowanych przez uczestników potraw. Również nasza Pani dyrektor mgr Barbara Bogacz-Szczepańska miała okazję skosztować naszych dań. Adam i Damian przygotowali swój popisowy ryż, jednakże  nie zachwycił on wszystkich tak bardzo jak gyros Szymona. W tle były puszczane stare klasyki polskiej jak i niemieckiej muzyki.
Mieliśmy również okazję być w Centrum Przyrodniczym. Na ostatniej wspólnej kolacji spróbowaliśmy  tradycyjnej  polskiej kuchni, czyli pierogów.
Pani Jadwiga Tomczyk i Agata Ast świetnie przygotowały cały projekt . Dziękujemy również pani Annie Ksepko oraz panu Szymonowi Nużyńskiemu za pomoc w realizacji projektu. Projekt wywarł na uczniach wielkie wrażenie. Z pewnością nigdy nie zapomnimy  tych chwil.
Projekt został zrealizowany przy finansowym wsparciu PNWM. Bardzo dziękujemy za wsparcie.

 Adam Grab, Szymon Operacz, Damian Kleszczyński

 


2015

19 maja 2015 roku klasy 3 eh i 1 dh odwiedziły niemieckich kolegów w partnerskiej szkole Oberstufenzentrum II w Cottbus.

Wyruszyliśmy o godzinie 7:00, a wróciliśmy o godzinie 18:00. Po przyjeździe zostaliśmy uroczyście przywitanie przez dyrektora Oberstufenzentrum II w Cottbus, przywitaliśmy się z klasą o profilu hotelarskim, z którą mieliśmy brać udział w projekcie, a następnie zasiedliśmy do wspólnego śniadania, przygotowanego przez naszych niemieckich kolegów i koleżanki. Po wspólnym posiłku i wypiciu porannej kawy udaliśmy się do sali konferencyjnej, gdzie braliśmy udział w zabawach integracyjnych. Następnie mieliśmy okazję zwiedzić szkołę, szczególną uwagę poświęciliśmy pomieszczeniom, gdzie odbywają się zajęcia praktyczne klas hotelarskich. Pobyt w szkole zakończył się wspólnym zjedzeniem obiadu, który przygotowali niemieccy uczniowie. Następnie wyruszyliśmy zwiedzać Cottbus. Pierwszą atrakcją było podziwianie panoramy miasta z wieży widokowej znajdującej się w największym kościele w Cottbus. Później przy pięknej pogodzie podziwialiśmy starówkę. Po zwiedzaniu mieliśmy trochę wolnego czasu na spokojny spacer po mieście. Razem z niemieckimi kolegami mogliśmy pospacerować po tamtejszej starówce i posiedzieć przy fontannie co posłużyło integracji. O godzinie 16 pożegnaliśmy niemiecką klasę i wyruszyliśmy do domu.

Klasy III eh i Ieh

 


2014

Projekt „Akademia dobrych praktyk w Ekonomiku III” był kolejną odsłoną działań skierowanych do uczniów Zespołu Szkół Ekonomicznych w Zielonej Górze – tym razem uczących się w zawodzie technik ekonomista. W „Akademii” udział wzięło 75 uczniów „Ekonomika” z klas I-III. Działania projektu rozpoczęły się w październiku 2013 r. i trwały do czerwca 2015 r. Uczestnicy ponownie nabyli szereg dodatkowych umiejętności i uprawnień (np. obsługa kasy fiskalnej, kasjer walutowy, zakładanie i prowadzenie działalności e-commerce). Najprzyjemniejszym elementem projektu była Letnia Akademia Biznesu – cykl szkoleń połączony z wypoczynkiem i rekreacją w Łagowie Lubuskim.

 

  • Wizyta studyjna

W dniach 31.03.2014 – 04.04.2014 Zespół Szkół Ekonomicznych w Zielonej Górze gościł kadrę kierowniczą i specjalistów w zakresie edukacji z następujących państw: Austria, Holandia, Niemcy, Macedonia, Norwegia oraz Słowacja. Wizyta studyjna zorganizowana została w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”.
Celem wizyty było poznanie systemu kształcenia zawodowego obowiązującego w poszczególnych państwach w celu podnoszenia jakości kształcenia zawodowego. Uczestnicy wizyty studyjnej brali udział w licznych dyskusjach, których tematyka obejmowała min.: zagadnienia praktyk zawodowych jako form zwiększających perspektywy zatrudnienia na europejskim rynku pracy, rolę doradztwa zawodowego w placówkach oświatowych, wykorzystywanie funduszy unijnych w kształceniu zawodowym.
Wizyta studyjna zorganizowana przez Zespół Szkół Ekonomicznych w Zielonej Górze pokazała gościom, iż wspólne działanie i wysiłek procentuje. Podczas trwania wizyty można było przyjrzeć się warsztatowi pracy nauczycieli, wymienić doświadczenia i opinie z wszystkimi uczestnikami wizyty i kadrą zarządzającą.

 

  • Wizyta młodzieży niemieckiej z Soltau 

We wrześniu w dniach 21-26 w naszym mieście gościła grupa młodzieży z miejscowości Soltau w Niemczech. Wraz z młodzieżą naszej szkoły zwiedzali okoliczne atrakcje oraz Zieloną Górę. Zarówno polska jak i niemiecka grupa miała wiele czasu i okazji, aby lepiej się poznać i skonfrontować stereotypy. Podczas tygodniowego pobytu kolegów i koleżanek z zachodniej granicy wiele się działo. Już pierwszego dnia odbyły się w świetlicy szkolnej zajęcia integracyjne, które zakończył się wspólnym zdjęciem pod karykaturami uczniów. Następnie młodzież w polsko-niemieckich grupach trzy osobowych zwiedzała nasze miasto i rozwiązywała zadania w terenie. Młodzież była na wielu wyjazdach, m. in. na wyciecze w Paradyżu-Gościkowie w Pocysterskim Zespole Klasztornym i w Międzyrzeckim Rejonie Umocnionym, gdzie schodzili do tajemniczych podziemi oraz na ognisku integracyjnym w Drzonkowie, gdzie również rozegrał się polsko-niemiecki mecz w siatkówkę. Młodzież także odwiedziła podzielonogórską firmę transportową ND w Płotach, w której mogli zobaczyć jak wygląda praca zawodowych logistyków i spedytorów. Obie grupy uczniów bawiły się świetnie! Niemieccy uczniowie z pewnością przeżyli niezapomniane chwile, natomiast nasi uczniowie z niecierpliwością oczekują czerwcowej wizyty w Soltau.

Dominika Probużańska-Żmuda

 


2013

  • Praktyki w Soltau

Uczniowie Ekonomika wraz z uczniami z niemieckiej szkoły Berufsbildende Schulen Soltau (BBS) brali udział w projekcie współfinansowanym przez Polsko-Niemiecką Wymianę Młodzieży (PNWM) „Praktyka czyni mistrza – kształcenie zawodowe młodych logistyków”. Projekt miał na celu udział młodzieży w praktykach zawodowych zarówno w niemieckich, jak i polskich przedsiębiorstwach. Przez pierwsze dwa tygodnie (13.05 – 25.05.2013) gościliśmy uczniów z Soltau. Oprócz codziennych zajęć w ramach praktyki zawodowej uczniowie i nauczyciele spędzali ze sobą bardzo ciekawe popołudnia. Był m. in. rejs statkiem po Odrze, interaktywne zwiedzanie miasta Zielona Góra, zwiedzanie Muzeum Ziemi Lubuskiej oraz Muzeum Tortur, wyjścia do dyskoteki, wyjście na mecz koszykówki, wyjęcie do kręgielni, rozgrywki sportowe. Odbyło się również uroczyste spotkanie w Ratuszu z Naczelnikiem Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Zielona Góra – panią Lidią Gryko.

W terminie 26.05. – 08.06.2013 uczniowie Ekonomika wraz z dwoma opiekunami: p. Anną Białostocką i p. Mirosławą Łojek przebywali na wymianie Niemczech. Młodzież brała udział zarówno w zajęciach praktycznych w niemieckich przedsiębiorstwach, jak i w zorganizowanym czasie wolnym. A oferta czasu wolnego była bardzo bogata, m. in. wycieczka do Hamburga, wycieczka do Heideparku, wyjścia do dyskoteki, wyjście do kręgielni, wizyta w parku wodnym. Uczniowie polscy zostali uroczyście przyjęci w zabytkowym ratuszu przez burmistrza Soltau.

Anna Ksepko

 

Uczniowie Zespołu Szkół Ekonomicznych w Zielonej Górze kolejny raz wzięli chętnie udział w międzynarodowej wymianie młodzieży szkolnej realizowanej w ramach programu Comenius. Projekt rozpoczął się w roku 2013 i zaangażował uczniów i nauczycieli ze szkół partnerskich w Soltau (Niemcy), Tekirdag(Turcja), Maladze (Hiszpania) oraz w Zielonej Górze. Projekt składał się z 4 bloków, w ramach których uczestnicy podróżowali do innych krajów w celu analizy i dyskutowania na temat problemów związanych w członkostwem w Unii Europejskiej. Celem projektu było rozwijanie praktycznych umiejętności posługiwania się językiem angielskim poprzez wykorzystanie platformy eTwinning i bezpośredniego kontaktu z uczestnikami różnych narodowości. Projekt umożliwił poznanie historii i kultury innych krajów oraz wymianę opinii i doświadczeń. Uczestnicy mieli okazję poznać siebie bliżej co pomogło przezwyciężyć różnice i wzajemne uprzedzenia. Ponadto projekt promował mobilność pośród młodych Europejczyków i zachęcał do podróżowania po świecie.

 

  • Projekt w ramach PNWM -Zielona Góra 2013

23 października 2013 roku klasa 2 eh wzięła udział w wymianie polsko-niemieckiej. Projekt był sponsorowany przez Polsko – Niemiecką Współpracę Młodzieży (Jugendwerk). Opiekunkami projektu były nauczycielki języka niemieckiego: pani Dorota Sawicka-Semik i pani Karolina Świder. Do naszej szkoły przyjechała grupa młodzieży niemieckiej z zaprzyjaźnionej szkoły w Cottbus – Oberstufen II. Uczestniczący w projekcie uczniowie uczęszczają tak jak my do klasy o profilu hotelarskim. Naszych niemieckich gości powitałyśmy o godzinie 9.00 uroczystym śniadaniem, które wcześniej same przygotowałyśmy. Następnym punktem programu było spotkanie integracyjne, które przygotowali dla nas nauczyciele języków obcych. Zabawę zaczęliśmy od przedstawiania się w językach projektu, czyli po polsku i po  niemiecku, a zakończyliśmy rysowaniem portretów naszych nowych kolegów. W czasie tej części programu mogliśmy się poznać i dzięki temu resztę dnia spędziliśmy bardzo wesoło. Po zakończeniu zabawy udaliśmy się na krótką wycieczkę po Zielonej Górze. Zostaliśmy podzieleni na małe polsko-niemieckie grupy i rozpoczęliśmy interaktywne zwiedzanie miasta. Nasze zadanie polegało na znalezieniu jak największej ilości znanych miejsc, przeczytaniu informacji w języku niemieckim o zabytkach i odpowiedź na pytania dotyczące oglądanych miejsc. Spotkanie zakończyliśmy obiadem, po posiłku dostaliśmy małe upominki, którymi były słodycze, lizaki z logo Zielonej Góry i informatory o naszym mieście w języku polskim i niemieckim. Następnie pożegnaliśmy naszych gości wymieniając się adresami mailowymi.

Dorota Sawicka-Semik

 


2012

Projekt „Akademia dobrych praktyk w Ekonomiku II” to kontynuacja działań mających wyposażyć uczniów Zespołu Szkół Ekonomicznych w Zielonej Górze w niezbędne umiejętności praktyczne, wymagane na współczesnym rynku pracy. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej pozwoliło na organizację dodatkowych zajęć, staże w przedsiębiorstwach, uzyskanie dodatkowych uprawnień (obsługa wózka widłowego, prawo jazdy, animator czasu wolnego, wychowawca wypoczynku) i inne działania, przybliżające uczestnikom projektu realia wybranego przez nich zawodu. W pierwszej edycji projektu (wrzesień 2010 – styczeń 2012) uczestniczyło 55 uczniów kształcących się w zawodach – technik logistyk oraz technik spedytor. W działaniach Akademii II” wzięło udział 75 osób – przyszli technicy logistycy i technicy obsługi turystycznej.

 

Celem projektu było współuczestniczenie w rozwoju konceptu marketingu regionalnego. Poprzez stworzenie zaplanowanej w projekcie broszury reklamującej regiony partnerów wypromowano Ziemię Lubuską w Austrii i Burgenland w Zielonej Górze, dzięki broszurom stworzono możliwość poznania nowych regionów turystycznych. W projekcie dokonano wymiany informacji na temat kształcenia fachowców branży turystycznej w obu regionach. Zanalizowano dane z badań przeprowadzonych w biurach podróży i uwzględniono w dalszym kształceniu na kierunkach turystycznych. Polskim partnerom został przedstawiony dualny system kształcenia austriackiego Działania, które zostały przeprowadzone w ramach projektu, zaprezentowano każdorazowo pedagogom regionów partnerskich. Wymiana informacji pomiędzy partnerami zagwarantowała dalsze fachowe dokształcanie się nauczycieli. W Austrii przeprowadzono dla polskich nauczycieli kurs języka niemieckiego zawodowego, dzięki czemu pedagodzy udoskonalili i poszerzyli swoje umiejętności językowe i podwyższyli kompetencje zawodowe. Podniosło to jakość kształcenia, na czym zyskała polska młodzież.

 

8 maja 2012 roku klasa 3 ih po raz drugi odwiedziła niemieckich kolegów w partnerskiej szkole Oberstufenzentrum II w Cottbus. Wyruszyliśmy o godzinie 7, a wróciliśmy o godzinie 18 . Po przywitaniu się z klasą, z którą już się dobrze znamy, zasiedliśmy do wspólnego śniadania, przygotowanego przez naszych kolegów i koleżanki. Po wspólnym posiłku i wypiciu porannej kawy udaliśmy się do sali konferencyjnej, gdzie braliśmy udział w przygotowaniu prezentacji pokazującej walory turystyczne Brandenburgii. Po wykonaniu wspólnego zadania, udaliśmy się na obiad przygotowany przez niemieckich uczniów. Następnie wyruszyliśmy do „Wendisches Museum”, czyli muzeum prezentującego kulturę serbo-łużycką. Jest to ciekawe muzeum znajdujące się na terenie Cottbus, w którym mieliśmy okazję zobaczyć różnorodne eksponaty, przybliżające sztukę, kulturę i obyczaje Serbo – Łużyczan, narodu słowiańskiego, zamieszkującego ziemie leżące na wschodzie Niemiec. Oprócz pięknych wystaw posłuchaliśmy przewodnika, który opowiadał nam  ciekawe  historie o Serbo – Łużyczanach. Po wizycie w muzeum mieliśmy trochę wolnego czasu na zwiedzenie miasta. Razem z niemieckimi kolegami mogliśmy pochodzić po tutejszej starówce i posiedzieć w słoneczku przy fontannie co posłużyło integracji. O godzinie 16 pożegnaliśmy niemiecką klasę i wyruszyliśmy do domu.

Już nie możemy się doczekać odwiedzin Oberstufenzentrum II. Niestety już ostatni raz.

 

  • Projekt w ramach PNWM – Zielona Góra 2012

Dnia 30.10.2012 r. klasa 4 ih uczestniczyła w wymianie z zaprzyjaźnioną szkołą z Cottbus. Spotkanie rozpoczęło się przygotowanym samodzielnie przez młodzież polską śniadaniem ok. godz. 9:00 po przyjeździe grupy niemieckiej do Zielonej Góry. Po smacznym posiłku wszyscy brali udział w zdjęciach grupowych. Następnie po podzieleniu się na grupy uczniowie wzięli udział w konkursie na przygotowanie sałatek. Najlepsze sałatki zostały wyróżnione. Następnym wspólnym posiłkiem był obiad. Po obiedzie uczniowie udali się do kręgielni „Magma”, aby miło zakończyć wspólnie spędzony dzień. Po udanej zabawie uczniowie z Niemiec musieli wracać do domu. Klasa 4ih z przykrością pożegnała znajomych z Cottbus.

Opieka: Dorota Sawicka – Semik, Grażyna Łęc

 


2011

Kurs językowy dla pracowników wszystkich szkół zawodowych Zielonej Góry obejmował 240 godzin zajęć. Uczestniczyło w nich 80 osób, podzielonych na 10 grup. Kursanci mieli zapewnione wszelkie materiały, opiekę metodyka, catering w czasie przerw i przed zajęciami. W ramach projektu prowadzone były zajęcia integracyjne w formie zabaw i quizów, połączone z poczęstunkiem. Projekt był też świetną okazją do wymiany doświadczeń między pracownikami poszczególnych placówek. Zwieńczeniem zajęć był międzynarodowy egzamin, potwierdzony certyfikatem znajomości języka na określonym poziomie.

 

  • Euroregion – praktyki w Niemczech

Zespół Szkół Ekonomicznych w partnerstwie z IHK Cottbus, w ramach programu Euroregion „Sprewa-Nysa-Bóbr” zrealizował w 2011 r. cztery projekty dotyczące praktyk zawodowych dla 40 uczniów kształcących się w zawodach: technik ekonomista, technik hotelarstwa, technik logistyk i technik obsługi turystycznej. Praktyki odbywały się w Niemczech, w Cottbus i okolicach. Poprzez naukę języka i praktyki zawodowe uczniowie zostali zmotywowani do doskonalenia swoich umiejętności językowych i zawodowych. Projekt jest nastawiony na długofalową współpracę z partnerem niemieckim, co przyczyni się do zmian w podejściu do kształcenia zawodowego.
Poprzez udział w projekcie uczniowie poszerzyli swoją wiedzę zawodową, rozwinęli osobiste kompetencje, co zwiększy ich szanse na zatrudnienie na polskim i niemieckim rynku pracy. Możliwość odbycia praktyk zagranicznych jest nowatorską metodą przygotowania uczniów do zawodu. Wartością dodaną w procesie kształcenia jest poznanie funkcjonowania niemieckich przedsiębiorstw oraz przeniesienie nabytej wiedzy i doświadczeń na grunt krajowy. Praktyki zagraniczne dają możliwość konfrontacji i porównania specyficznych realiów polskiego i niemieckiego rynku pracy oraz życia społeczno-kulturalnego.
Prezentacja praktyk hotelarzy >>>

 


2010

Projekt „Akademia dobrych praktyk w Ekonomiku” został stworzony i był realizowany w Zespole Szkół Ekonomicznych w Zielonej Górze. Jego uczestnikami zostali uczniowie klas drugich w zawodach technik logistyk i technik spedytor. Dzięki udziałowi w projekcie nasi uczniowie mieli możliwość nabycia wiedzy i umiejętności praktycznych w zakresie swojego zawodu, wykraczających poza ramy programu szkolnego. Dzięki dodatkowym zajęciom w pracowni logistyczno-spedycyjnej, wyjazdom studyjnym do centrów logistycznych, odbyciu stażu w firmach spedycyjnych i logistycznych, szkoleniom w Wyższej Szkole Logistyki oraz uzyskaniu prawa jazdy, będą oni z pewnością spełniać wymagania potencjalnych pracodawców.

 


2007

  • Socrates Comenius Projekt Wielostronny „School On Borders”

Projekt realizowany w latach 2007 – 2009, we współpracy ze szkołami i organizacjami społecznymi z Włoch, Irlandii, Rumunii, Grecji i Węgier. Był to projekt dotyczący mniejszości narodowych oraz wielokulturowości w szkołach i mający na celu stworzenie i zastosowanie metod nauczania, które mogłyby zaspokoić potrzeby regionów zaangażowanych.
Nauczyciele z naszej szkoły uczestniczyli w tworzeniu wielu zasad mogących w przyszłości zaowocować lepszą integracją uczniów oraz działaniami pozwalającymi na lepsze zrozumienie i zapobieganie problemom wynikającym z różnic kulturowych. Wyniki pracy nauczycieli wielu krajów opublikowane zostały na  stronie http://www.schoolonborders.eu/

 

  • Leonardo da Vinci „Polska gościnność w brytyjskim hotelu”

Projekt realizowany w latach 2007 – 2008. Projekt był skierowany do uczniów klas drugich technik hotelarstwa. Dwudziestu uczniów pojechało na sześciotygodniowe praktyki do Plymouth w Anglii. Celem projektu było podniesienie kompetencji językowych w zakresie języka angielskiego oraz podstawowych umiejętności zawodowych.
Nasi uczniowie mieli okazję, m.in. poznać kulturę krajów anglojęzycznych podczas 6 tygodniowych praktyk w najlepszych wielogwiazdkowych hotelach w przepięknym angielskim mieście PLYMOUTH (maj-czerwiec 2008 roku).
Nie zabrakło czasu i na wycieczki. Mieszkając u angielskich lub irlandzkich rodzin mieli okazję podszkolić język angielski, pozwiedzać, poznać obyczaje Brytyjczyków, ich życie codzienne a nawet zawrzeć nowe przyjaźnie. Młodzież klas hotelarskich, która odważyła się polecieć na Wyspy Brytyjskie, wróciła zadowolona oraz bogata w nowe doświadczenia nie tylko zawodowe. Oprócz przyswajania nowych słówek w sposób naturalny poprzez codzienne rozmowy w pracy oraz z rodziną (tzw. host family) nasi uczniowie uczęszczali na lekcje języka angielskiego! Niektórzy nasi uczniowie dostali propozycje powrotu do swoich miejsc pracy po ukończeniu szkoły 😉 Warto dodać iż nasi uczniowie mieli wszystko opłacone. Co więcej, dostawali kieszonkowe na swoje wydatki. A po pracy mieli czas dla siebie który mogli wykorzystać wg własnych potrzeb, np. na zakupy.

 

  • Europejski Fundusz Społeczny „Chcę, mogę, potrafię odnieść sukces”

Projekt realizowany w latach 2007 – 2008. Celem projektu było wyposażenie uczniów w nowe umiejętności zawodowe i kompetencje językowe, a także wzbogacenie osobowości ucznia podczas zajęć pozalekcyjnych. W projekcie wzięło udział 500 uczniów ZSEk.
Projekt „Chcę, mogę, potrafię odnieść sukces” miał na celu wdrożenie programu rozwojowego, który umożliwi wyrównanie szans edukacyjnych uczniów. Projekt zakładał dwa skorelowane bloki tematyczne. W pierwszym z nich „Inwestując w wykształcenie i kwalifikacje nie zapomnij zainwestować w swoje zdrowie” nacisk położony został na kształtowanie umiejętności interpersonalnych oraz promowanie zdrowego stylu życia poprzez uczestnictwo uczniów w obozie integracyjnym oraz szeregu warsztatów i zajęć terapeutycznych. W drugim bloku „Wiedza jest skarbem, a praktyka jest kluczem do niego” (Feliks Feldheim) kładzie się nacisk na przedsięwzięcia empiryczne. Uczniowie bazując na zdobytej wcześniej wiedzy teoretycznej prowadzili miniprzedsiębiorstwa z różnych branż.

 


2005

  • Socrates Comenius „Przedstaw swój kraj Europie”

Projekt realizowany w latach 2005 – 2007. Był to projekt partnerski ze szkołami z Portugalii, Włoch i Hiszpanii. Celem projektu było zaprezentowanie rodzinnego kraju partnerom projektu. Uczestnikami byli nauczyciele i uczniowie.
Najważniejszymi zaletami projektu był jego międzynarodowy charakter i związane z tym możliwości promowania własnego regionu i kraju. Projekt pozwolił odpowiedzieć twierdząco na pytanie czy komunikacja międzykulturowa jest możliwa. Grupa uczniów Ekonomika pod opieką nauczycieli języka angielskiego i niemieckiego miała okazję poznać tradycje, zwyczaje oraz życie codzienne swoich rówieśników z innych europejskich krajów.
Językiem porozumiewania był język angielski oraz niemiecki. W trakcie trwania projektu miały miejsce kilkudniowe wizyty przedstawicieli naszych partnerskich szkół, jak również wyjazdy zagraniczne naszych podopiecznych.  Na zakończenie (25, 26, 27 maja 2007 roku) nasi goście wraz z nauczycielami – opiekunami zwiedzili Kraków oraz Oświęcim. Nasi goście z zagranicy zostali ponadto ugoszczeni w mieście Zielona Góra. Mieli okazję zwiedzić nasze piękne miasto. A wieczorem podczas uroczystej kolacji pożegnalnej w jednej z miejscowych restauracji serwującej polską kuchnię nie zabrakło rozmów o różnicach, podobieństwach i o wspólnie spędzonych chwilach.

 


2004

  • Młodzież „Znajdź geniusza w sobie i innym” – wymiana młodzieży ze szkołą z Niemiec

 

 


2003

  • Socrates Comenius Asystentura Językowa – asystent językowy z Włoch przebywał 4 miesiące na stażu w Zespole Szkół Ekonomicznych, gdzie prowadził zajęcia z języka włoskiego i angielskiego
  • Socrates Comenius „Kształtowanie umiejętności językowych poprzez realizację zadań edukacji regionalnej” – projekt językowy realizowany ze szkołą z Atrii z Włoch, w wymianie uczestniczyło 20 uczniów
  • Leonardo da Vinci „Kształtowanie umiejętności zawodowych uczniów Zespołu Szkół Ekonomicznych w Zielonej Górze zgodnie z wymogami pracodawców unijnych” – praktyki zawodowe w Niemczech (Drezno) dla 20 uczniów kształcących się w zawodzie technik ekonomista

 


2001

  • Leonardo da Vinci „Walk In” – projekt pilotażowy – modyfikacja kształcenia młodzieży w szkołach zawodowych pod kątem zmieniających się warunków na rynku pracy – we współpracy ze szkołą z Włoch