Migration in the EU – enrichment and/or threat?
Opis projektu
W projekcie zatytułowanym „Migracja w UE – wzbogacenie i/lub zagrożenie?” łącznie 100 uczniów zajmuje się tematem migracji z różnych perspektyw. Najpierw badają migracje w przeszłości na przykładzie imigracji Żydów w Polsce. Polska była kiedyś domem dla dużej społeczności żydowskiej. Na krakowskim Kazimierzu, gdzie do 1945 r. mieszkała większość krakowskich Żydów, uczniowie poznają kulturę i religię żydowską, a w Oświęcimiu – konsekwencje antysemityzmu.
W Niemczech, Włoszech i Hiszpanii badają aspekt migracji w teraźniejszości. W Niemczech przeprowadzają wywiady z uczniami/uchodźcami ,przedstawicielami szkoły, ośrodków integracyjnych i lokalnymi firmami na temat koncepcji integracji imigrantów. We Włoszech uzyskują wgląd w historie uchodźców i codzienne życie tamtejszych imigrantów, przeprowadzają wywiady i dyskusje z politykami. W Hiszpanii badają długoterminowy społeczny, gospodarczy, czy też demograficzny wpływ imigracji na hiszpańską gospodarkę.
Mobilność marzec 2023
Erasmus + „Migration in the EU – enrichment and/or threat?”
Wystawa 😀Paderborn
Jak młodzi ludzie chcą żyć w UE w przyszłości?
Przez ostatnie kilka dni mieliśmy okazję po raz kolejny spotkać się ze znajomymi z Niemiec, Włoch i Hiszpanii na projekcie Erasmus+ – niestety już po raz ostatni.
Pierwszego dnia projektu odwiedziliśmy szkołę Berufskolleg Schloss Neuhaus, po której zostaliśmy oprowadzeni przez wicedyrektora Norberta Damke.
Po zwiedzaniu szkoły wszystkie grupy zaprezentowały ich wnioski i opinie na temat migracji w Europie. Tego dnia zaczęliśmy również wspólny projekt – obraz Europy. Po przygotowaniach udaliśmy się na zwiedzania miasta Paderborn.
Drugiego dnia projektu kontynuowaliśmy pracę nad naszym obrazem. Nie zabrakło przy tym problemów, ale dzięki wsparciu nauczycieli oraz artysty Hyazinth Pakulla daliśmy radę je przezwyciężyć. Wieczorem udaliśmy się na kręgle gdzie mieliśmy okazję pogłębiać nasze więzi i znajomości z rówieśnikami.
Trzeciego dnia przygotowywaliśmy wystawę w muzeum w Wewelsburgu – ukoronowanie naszej 3 letniej pracy !!! .Zawiesiliśmy wcześniej przygotowane materiały: “flagi “oraz stworzony przez nasz wszystkich obraz . Następnie zostaliśmy oprowadzeni po muzeum poznając historię tego miejsca.
Czwarty dzień projektu był dniem otwarcia wystawy projektowej z udziałem przedstawicieli muzeum 👍kuratora wystawy Reinharda Fromme oraz władz regionalnych Christopha Ruethera Przemówienie wygłosił również dyrektor szkoły Matthias Groß, ale także przedstawiciele poszczególnych grup uczniów. Zostały wtedy też wręczone certyfikaty dla wszystkich uczestników mobilności. W trakcie wystawy każdy z obecnych miał okazję zapoznać się z wynikami naszej pracy nt. migracji w Europie.
W piąty i ostatni dzień projektu udaliśmy się na zwiedzanie regionu Zagłębia Ruhry (Oberhausen, Duisburg), gdzie między innymi zwiedziliśmy wystawę “ Kruchy raj”. Pod koniec dnia odbyła się kolacja pożegnalna, na której mieliśmy okazję pożegnać się z pozostałymi uczestnikami projektu. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Mobilność styczeń 2023
Tym razem, w ramach projektu Erasmus „Migracja w UE – wzbogacenie i/lub zagrożenie?” wyruszyliśmy na nasze następne, już czwarte spotkanie do Astillero w Hiszpanii. Program realizowany w dniach 23-27 stycznia 2023 dotyczył tym razem wpływu migracji na gospodarkę kraju.
Po spotkaniu integracyjnym w Astillero i zwiedzaniu szkoły hiszpańskiej wzięliśmy udział w wykładzie profesora Adolfo Fernándeza Puentea z Uniwersytet Cantabria w Santander na temat “Migracja, mity i rzeczywistość”, w którym zdefiniował różne znaczenia terminów migranci o nieuregulowanym i regularnym statusie oraz uchodźcy. Następnie przedstawił globalne przepływy migracyjne w liczbach i na diagramach oraz uzasadnił te ruchy różnymi czynnikami np. względy ekonomiczne. Podsumowując, zrewidował mit, że migracja odbywa się głównie nielegalnie. Jednak główny powód imigracji jest nadal ekonomiczny.
Następnego dnia braliśmy udział w debacie na temat obecnej sytuacji migracyjnej. Przedstawicielka Czerwonego Krzyża, María Cobo, przedstawiła aktualną sytuację migracyjną w Hiszpanii. Poinformowała, że w ostatnich latach liczba migrantów znacznie wzrosła i trudno zapewnić wszystkim osobom godne warunki adaptacji (zakwaterowanie, uznanie statusu). Integracja okazuje się trudna z wielu względów. Jednym z nich jest uznanie kwalifikacji zawodowych. Innym znajomość języków potrzebna do wykonywania pracy. Istotnym elementem spotkania było poznanie historii migracyjnej Ahmada Sajjadi. Mieliśmy okazję wysłuchać osobistych doświadczeń afgańskiego migranta, co było bardzo poruszające. Ale także zadać nurtujące nas pytania i u źródła uzyskać odpowiedź.
Warsztaty na temat “Migracja i rozwój obszarów wiejskich” w Villacarriedo prowadzone przez profesora Fernando Collantes z Universidad de Oviedo pokazały ciekawe aspekty migracji ze wsi do miast. Wbrew europejskiemu trendowi, że wsie coraz bardziej wymierają, Hiszpania jest przykładem odwrotnego trendu, dzięki stosowaniu zachęt zarówno dla ludności miejscowej jak i obcokrajowców oraz realizacji programów np. LEADER. Ponadto pani An Manrique Morales, urzędnik Europoint LGD Valles Pasiegos, przedstawiła sprawozdanie na temat sieci regionalnej regionu Kantabria promującej gospodarczo obszary wiejskie.
Udało nam się również zwiedzić niesamowite miejsca takie jak Pałac Magdaleny, urocze miasteczko Santillana del Mar, mieliśmy okazję do degustacji regionalnego przysmaku, ciasta Sobaos czy też sera w miejscowej fabryce La Jaradilla, a nawet do wykonania naszego własnego sera. Mimo deszczowej pogody staraliśmy się czerpać garściami z tego co nam oferowała hiszpańska kultura. Pobyt zakończyło uroczyste wręczenie dyplomów przez miejscowego burmistrza Javiera Fernándeza Soberóna.
Mobilność listopad 2022
Migracja a polityka
Tym razem, w ramach projektu Erasmus „Migracja w UE – wzbogacenie i/lub zagrożenie?” wyruszyliśmy do Turi we Włoszech. Tematem realizowanym podczas spotkania była krajowa i europejska polityka migracyjna. Każda z grup (polska, niemiecka, hiszpańska i włoska) przedstawiła założenia polityki migracyjnej w swoim kraju. W ramach warsztatów zostały też omówione aspekty polityki europejskiej. Kulminacyjnym punktem pobytu była debata w Audytorium IISS „Pertini-Anelli-Pinto” na temat migracji z udziałem radnych regionalnych, burmistrzów Turi, Conversano i Polignano a Mare oraz przedstawiciela ACLI oraz ARCI. Mieliśmy możliwość uzyskania wyjaśnień aspektów politycznych, prawnych, administracyjnych i społecznych zadając pytania tym, którzy każdego dnia zajmują się tymi kwestiami.
Bardzo ciekawe było również spotkanie z Bilalem Khanem, młodym Pakistańczykiem, mistrzem squasha, a obecnie instruktorem w Centrum Squasha w Bari. Opowiedział nam o swoich marzeniach i determinacji , która towarzyszy ich realizacji. Ale także o ucieczce z Pakistanu, swoich doświadczeniach jako imigrant. Mimo wielu wyrzeczeń , trudności i trudnych emocji, które temu towarzyszą spotykał na swojej drodze ludzi otwartych i gotowych pomóc “temu innemu, obcemu i nieznanemu” tak po prostu, z odruchu serca.
Tematyka była trudna, jednak atmosfera towarzysząca spotkaniu śpiewająca, tańcząca i pełna wrażeń z uroczego Trani, przepięknych domków Trulli (wpisanych na listę UNESCO) i krętych uliczek Alberobello. Fantastyczna była też podróż do Castel del Monte – zamku uznawanego za jedno z najdoskonalszych dzieł architektonicznych średniowiecza i również wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Mobilność wrzesień 2022
Śladami przeszłości, patrząc w przyszłość
W ramach projektu Erasmus+“ Migracja w UE – wzbogacenie i/lub zagrożenie?“ spotkaliśmy się w dniach 26.09-02.10.2022 z naszymi kolegami z Niemiec, Włoch i Hiszpanii. Zgłębialiśmy migrację w przeszłości, koncentrując się na poznaniu żydowskiej imigracji w Polsce oraz kultury i religii żydowskiej. Aby jak najlepiej pokazać, jak obecność Żydów w Polsce wpłynęła na kształtowanie się kultury oraz dokąd zaprowadził rasizm i nietolerancja, spotkanie odbyło się w Krakowie.
Zwiedziliśmy dawną żydowską dzielnicę Kazimierz, synagogę Remuh zbudowaną w 1558 r., która dziś jest centrum religijnym krakowskiej gminy żydowskiej, a także sąsiadujący z nią Cmentarz Remuh oraz dawne getto żydowskie z Placem Bohaterów Getta.
W Żydowskim Muzeum Galicja, które przechowuje pamięć o żydowsko-polskiej kulturze dawnej Galicji oraz o ofiarach Holokaustu braliśmy udział w warsztatach “Śladami pamięci” oraz “ Różnorodność, tolerancja, szacunek” szukając odpowiedzi na pytania nie tyle o ich przeszłość ale również o odpowiedzialność za ich przyszłość.
Mieliśmy również zaszczyt odbyć wzruszające spotkanie z Ocalałą z Holokaustu Moniką Goldwasser, która w swoim przesłaniu pisała “Należę do najmłodszego pokolenia ludzi, którzy przeżyli. Żyję i jestem jako dowód wielkiej miłości i dobroci, która nie znała strachu, w czasie kiedy triumfowało zło”
Poważni i skupieni, stanęliśmy przed wyzwaniem kilkugodzinnej wizyty w obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau. Wizyty pełnej trudnych emocji, przerażających doświadczeń. Następnie zastanawialiśmy się nad przesłaniem takich osób jak Marian Turski, Halina Birenbaum, czy Stanisław Zalewski podczas warsztatów w MCEAH (Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście).
Ten tematycznie trudny i przejmujący tydzień zakończyła kolacja szabatowa w Centrum Społeczności Żydowskiej w Krakowie (JCC). Kolacja była okazją spotkania ze społecznością żydowską (spotkanie z Jonathan Ornstein) a także doświadczenia kultury żydowskiej w różnych obszarach: kuchnia, zwyczaje podczas kolacji szabatowej. Dodatkową wartością była możliwość zapoznania się z działalnością JCC, począwszy od historii powstania do dzisiejszej działalności świadczonej na rzecz społeczności ukraińskiej.
W programie było również zwiedzanie Krakowa z przewodnikiem: Stare Miasto, Katedra Wawelska, Sukiennice, fascynująca podróż po 1000-letniej historii miasta w Podziemnym Muzeum oraz wizyta w Kopalni Soli w Wieliczce
Przed nami kolejne spotkania w szkołach we Włoszech, Hiszpanii oraz w Niemczech. Przed nami także wystawa wieńcząca projekt w Paderborn oraz konferencja w Zielonej Górze.
Mobilność maj 2022
Migracje w teraźniejszości: wkład szkół zawodowych i firm w integrację (młodych) imigrantów
W ramach realizacji projektu Erasmus „Migracja w UE – wzbogacenie i/lub zagrożenie?” odbyło się nasze pierwsze spotkanie, po dwóch latach pracy online z powodu pandemii. Niestety zaplanowane na marzec 2022 spotkanie w Polsce, w Krakowie zostało przeniesione na wrzesień ze względu na toczącą się wojnę w Ukrainie.
Pierwszego dnia powitani przez wicedyrektora Norberta Damke z Berufskolleg Schloss Neuhaus oraz starostę Hansa-Bernda Janzena przystąpiliśmy do pracy. W grupach międzynarodowych przygotowaliśmy kwestionariusz wywiadu , a następnie przeprowadziliśmy wywiady z uczniami klasy międzynarodowej, wychowawcą tejże klasy na temat koncepcji integracji oraz wicedyrektorem na temat integracji szkolnej uczniów-uchodźców. Poznaliśmy ich historię, pozytywne i negatywne doświadczenia, ich obawy, a także ich nadzieje i marzenia.
Następnego dnia wzięliśmy udział w warsztatach zawodoznawczych ( model Hollanda) prowadzonych przez członków Business Training Academy (FAW). Po tych zajęciach przedstawiono nam analizę potencjału osobowego ( metoda KaoA ) rekomendacje dla poszczególnych dziedzin zawodowych, a także otrzymaliśmy indywidualne profile kompetencyjne.
Kolejnego dnia zwiedzaliśmy warsztaty Okręgowego Związku Rzemieślników, poznaliśmy warunki kształcenia, a także wymagania stawiane młodym pracownikom. Późniejsza wizyta w różnych zakładach pracy (Autohaus Hillebrand, Henry Schmidt GmbH & Co. KG, ETISA – Elektro Technik Industrie Service Avci e.K.) i zapoznanie się ze strukturą i specyfiką danego przedsiębiorstwa była ciekawym doświadczeniem. Przeprowadzenie wywiadu z kierownictwem firmy na temat koncepcji i innowacji wdrażania pracowników różnych narodowości, ale również rozmowa z pracownikami była bardzo inspirującą i pokazuje z jakimi trudnościami na rynku pracy mierzą się migranci.
Ostatniego dnia zwiedzaliśmy Muzeum Okręgowe w Wewelsburgu. Wzięliśmy również udział w warsztatach “Jak stworzyć dobrą wystawę?”
Spotkanie koordynatorów listopad 2021
Spotkanie koordynatorów – Włochy 2021
W dniach 9-11 listopada 2021 odbyło się spotkanie koordynatorów projektu Erasmus +„Migracja w UE – wzbogacenie i/lub zagrożenie?” realizowanego przez szkoły z Niemiec, Włoch, Hiszpanii i Polski Ze względu na pandemię dopiero w 2021 koordynatorzy mogli poznać się osobiście, a nie tylko na spotkaniach online.
Włoscy nauczyciele, Pani Tiziana Panaro oraz Pan Palumbo przeprowadzili szkolenia dotyczące platformy cyfrowej eTwinning/TwinSpace oraz na temat pracy z plikami video. Partnerzy ze szkoły niemieckiej, Pani dr. Ursula Olschewski i Pani Maria Dolores Vidal Garcia z BKSN zaprezentowali narzędzia cyfrowe Book Creator, Actionbound oraz narzędzie konferencyjne Wonder.me. Hiszpańscy koordynatorzy, pani Fernandez Rodriguez i pani Saro Gomez, przeprowadzili instruktaż z obsługi Kahoot i Padlet. Pani Jadwiga Tomczyk i Pan Dominik Michalewski z Polski zaprezentowali stronę internetową projektu Erasmus oraz aplikację Time Tree. Polscy nauczyciele zaprezentowali również założenia podręcznika metodycznego.
Podczas naszej wizyty w „I.I.S.S. Pertini – Anelli”, dyrektor, pani Caldararo, skorzystała z okazji, aby zaprezentować nasz projekt Erasmus kilku klasom i zwrócić uwagę na znaczenie międzynarodowych wymian uczniów. Na zakończenie szkolenia w auli szkoły odbyło się bardzo żywe spotkanie z uczniami zaangażowanymi w projekt.
Szkolenie zwieńczył ciekawy program towarzyszący: oprócz Polignano, Monopoli, Locorotondo i Bari, w programie była wizyta w Trulli w Alberobello, które w 1996 roku zostały wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Artykuł w lokalnej prasie zawierał szczegółowe informacje o projekcie Erasmus i naszym pobycie w Turi.